quinta-feira, 6 de fevereiro de 2014

Double Fine lança Amnesia Fortnight, edição 2014!




Mas o que é isso?

Para quem não sabe do que se trata, Amnesia Fortnight é uma espécie de Game Jam dentro da nossa amada companhia de São Francisco. O nome amnesia (que surpreendentemente significa amnésia em português) é porque todas os dev teams dentro da Double Fine "esquecem" de seus projetos em andamento durante duas semanas, focando no desenvolvimento de protótipos de jogos totalmente novos.

Qualquer funcionário da Double Fine pode sugerir aquela ideia de jogo que ele tem guardada na gaveta e sempre quis tocar para frente. Mas não dá pra criar prótotipo de todas as ideias, como decidir então qual será implementada? A resposta é simples e prática: A INTERNET VAI DECIDIR!

São 29 ideias no total e as 3 mais votadas serão escolhidas para serem prototipadas. E quem sabe no futuro não vemos um jogo completo saindo de algum desses protótipos? É bom lembrar que muitos jogos (completos) lançados pela Double Fine tiveram origem em Amnesias Fortnights como Costume Quest, Stacking, Spacebase DF-9 (que foi prototipado na AF 2012, e agora está em Alpha) e Hack ‘n’ Slash (TBA).

As pessoas que dão a ideia do jogo, que fazem o pitch do projeto, serão os Project Leaders dele. E é por isso que o que vem a seguir é muuuito interessante.



A grande surpresa desse ano é a participação especial de PENDLETON WARD! Simplesmente o cara que criou o sucesso da Cartoon Network, A Hora da Aventura!

Pendleton Ward segurando um mini-Jake.

A primeira parceria entre Tim Schafer e Pendleton Ward foi a pouco tempo, quando Pen (já até me considero íntimo) dublou um personagem do adventure recordista do Kickstarter, Broken Age (veja mais sobre isso aqui). Assim que as pessoas souberam dessa dupla, pipocaram comentários desesperados na internet suplicando por uma parceria, que um jogo fosse feito juntando Double Fine + Pendleton Ward. E pelo visto vai acontecer.


A participação dele vai funcionar da seguinte forma: ele vai fazer o pitch de 4 jogos, e o mais votado será levado adiante. Então serão três protótipos da Double Fine, mais um com Pendleton Ward como project leader.

Para votar é necessário contribuir com pelo menos 1 dólar, e para votar em um dos protótipos do Pen, será preciso contribuir com no mínimo sete dólares. Claro que dependendo de com quanto você contribuir, existem outras regalias.

Bom, a notícia foi dada. Vou fechar com links e vídeos da AF 2014 com mais informações, e um resumo dos protótipos (em inglês) feito pelo próprio Pendleton.

HumbleBundle/DoubleFine - Aqui você pode ver todas as informações sobre a edição desse ano da Amnesia Fortnight, como informações sobre todas as 29 ideias de protótipo e como votar.

HumbleBundle/Weekly - A promoção dessa semana faz parte do combo, pagando pouco dá para levar alguns jogos da Double Fine!

Vídeo de lançamento:



Aqui o resumo (em inglês) das ideias do Pen, escritas por ele mesmo. Mas recomendo assistir o vídeo individual de cada uma delas, no link acima.
Cupid, You Fat Little Scamp


"This is a 2D sidescrolling platformer where you play as a fatty little cupid that stabs angry guys in the ass with love arrows because he broke his bow. He probably rolled onto it while he was sleeping and crushed it with his booty.

Everybody’s angry, and cupid’s so bummed out about it. He’s gotta stab everyone with those arrows and make them love somethin’ — at least get them to stop fighting, for sure. Some guys have guns and will be shooting and cupid’s gonna have to dodge those bullets, man. He’s chubby so he can’t fly very well… you’ll have a floaty jump at best.

Cupid’s cute!"

Damnit Jerry


"This is a simple puzzle game where you play as a big fat guy named Jerry. The town that Jerry lives in has a King, and the King always wants Jerry to be on top of a human pyramid made up of all the townspeople in the kingdom.

Oh man, the townspeople are hell-of frustrated by this situation. The townspeople say “DAMNIT JERRY!” all the livelong day. But what the King decrees MUST BE SO! The King loves Jerry, he loves him THE BEST!

As you help Jerry climb the human pyramid without toppling it over, there’ll be obstacles. Somebody might offer Jerry a donut and your controls will go CRAZY! Or maybe Jerry’s mother will be in the center of the human pyramid, and she’ll be crying about how proud she is of Jerry, and you have to give her a hug until she stops crying, otherwise it’ll make EVERYBODY START CRYING!

You know, lots of hurdles, man, Jerry has a hard life, but no matter what, the King will always love him more than any other townsperson.

“FUCK YOU JERRY,” say the townspeople. “You’re my favorite, Jerry.” says the King. Jerry smiles."

Little Pink Best Buds


"This one’s a mystery. It’s a first person story adventure with a mechanic similar to the game Façade. You’re dropped into a grassy field surrounded by tiny pink dudes who all want to be your best friend. One of these dudes has a boombox, one has a dog, one has an oversized leg…

You get to choose which one will be your best friend and which ones will be jealouussss… so jealous of wanting to be your best friend that they might hurt you. 

Watch what you say and play the field, Little Pink Best Buds."

No More McDonalds


"This is a zombie game. You play as humans or zombies. Humans focus on using ranged weapons, crafting shelters and hoarding supplies while hiding in small discrete safe-houses. Zombies use beefed up attributes to kick ass, leap between buildings, scream to call other zombies to their location and head-butt down barricades.

I love zombies so much. I want to live in the most perfect zombied out simulation. I want to grappling-hook up buildings as a human survivor in an apocalyptic cityscape wasteland. I want to spraypaint the walls, “Suck my knees, ZOMBIES!” I want it so bad.

I want to build bridges between rooftops. I want to have AI babies in the game that could be equipped with rifles to act as sentries. I want loud sounds to alert nearby NPC zombies. I want to live out my zombie fighting fantasy.

I’m also scared of how large this idea is. I don’t know if it’s realistic to take on this idea. I originally was imagining it as an MMO with simple cartoony graphics, and building the world using satellite photos of San Francisco.

I’m kinda hoping that people don’t vote for this game because it’s the most complicated idea that I have. I’ve been thinking about playing this game since high school, man."
Resumos retirados de Venus Patrol